Jdi na obsah Jdi na menu
 


Letadlo CASA C-295M

Letiště Vodochody (LKVO) zažilo v květnu 2012 nevšední výcvik posádek letounů CASA C-295M ze kbelského letiště. Přistání na trávě s letouny této kategorie patří mezi pokročilý stupeň leteckých schopností.

Travnatá plocha vodochodského letiště o délce 1800 metrů posloužila pro přistání a vzlet třiadvacet tun vážícího letadla o délce bezmála pětadvacet metrů. V průběhu května prošly výcvikem tři posádky letounů CASA, kterým se tak zvýšila kvalifikace letových schopností. „Tento výcvik je z pilotního hlediska nesmírně náročný. Oproti rovné betonové ploše je travnatá plocha členitá, což komplikuje proces rozjezdu, vzletu a přistání,“ uvedl velitel letky podplukovník Milan Laniak a doplnil, že tento výcvik rozšiřuje možnosti použití letounu a spektrum splněných úkolů.

V počátcích letectví startovala většina druhů letounů z upravených travnatých ploch. Postupem času začala vznikat letiště s pevnou dráhou pro start a přistání. V důsledku toho začaly být některé letouny (včetně transportních) k dané změně uzpůsobovány, a tak ztrácely schopnost přistávat na nezpevněnou plochu.

Vojáci si však potřebovali schopnost vzletu i přistání z nezpevněných ploch ponechat. Vždyť letiště patří mezi případné první cíle nepřátelského útoku. Právě proto zůstala schopnost vzletu z nezpevněných ploch u transportních letounů jednou z priorit. Ostatně tato vlastnost je předurčuje mimo jiné pro použití v bojových či v humanitárních misích.

V souvislosti s tímto výcvikem se počátkem června vydá několik členů kbelské základny do španělské Zaragozy na European Air Transport Training (EATT 2012), kde se budou tyto a podobné schopnosti rozvíjet za přítomnosti dalších světových leteckých posádek.

text: kpt. Zuzana Špačková 24. zDL Praha Kbely

kamera: Jan Kouba  Letecké video, air video